بلوک سیمانی سنگین دیوار

بلوک سیمانی سنگین یکی از انواع بلوک ساختمانی است که همانطور که از نامش پیداست، وزن بالاتری نسبت به دیگر بلوک‌ها دارد. استفاده از بلوک سیمانی موجب افزایش استحکام سازه می‌شود اما در عین حال باید توجه داشت که وزن بالای آن موجب افزایش بار مرده ساختمان شده ومعایبی با خود به همراه دارد. در این مقاله از خانه بلوک به بررسی این بلوک و ویژگی‌ها و کاربردهای آن می‌پردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای مطالعه نمایش

خرید بلوک سیمانی

معرفی بلوک سیمانی سنگین دیوار و کاربردهای آن

به صورت کلی بلوک سیمانی را می‌توان به دو دسته سبک و سنگین تقسیم کرد. بلوک سیمانی سنگین از ترکیب سیمان، ماسه و آب به دست می‌آید. برای ساخت بلوک سیمانی مواد ذکر شده را با یکدیگر ترکیب کرده و ترکیب درون دستگاه بلوک زنی قرار داده می‌شود تا در اثر فشار تبدیل به بلوک سنگین شود. پس از آن بلوک‌های تولید شده را در معرض رطوبت و پس از آن در معرض نور خورشید قرار می‌دهند. این بلوک وزنی بین 11 تا 13 کیلوگرم دارد. بلوک سیمانی اغلب در ساخت دیوارهای باربر، دیوار چینی دور باغ و محم سازی رمپ و چاه کاربرد دارد.

solid heavy concrete block
بلوک‌های سیمانی سنگین رایج‌ترین نوع بلوک بتنی بوده و به شکل مکعب مستطیل‌های توپر میباشند.

مزایای استفاده از بلوک سیمانی سنگین در دیوارهای ساختمانی

  1. بلوک‌های سیمانی سنگین استحکام و دوام بالایی دارند. درصد بیشتری از ترکیب این بلوک را سیمان تشکیل داده است و سیمان ماده‌ای است که در برابر شرایط محیطی مانند رطوبت، آفات و شوره و کپک زدگی از خود مقاومت نشان می‌دهد. به همین دلیل بلوک سیمانی نیز مقاومت بالایی داشته و از دوام و استحکام خوبی برخوردار است.
  2. از دیگر ویژگی‌های مثبت این بلوک، مقاومت بالای آن در برابر آتش است. بلوک سنگین ساعت‌ها در برابر آتش مقومت داشته و به راحتی آتش نمی‌گیرد.
  3. بلوک‌های سیمانی سنگین معمولا در اقصی نقاط کشور به تولید میرسند و دلیل آن وزن بالای این بلوک‌ها و در نتیجه هزینه بالای حمل و نقل آن است. در نتیجه مشتریان و سازندگان می‌توانند در نزدیکی پروژه خود تولید کننده بلوک سیمانی پیدا کرده و بلوک مد نظر خود را خریداری کنند.
  4. بلوک‌های سیمانی خاصیت عایق صوتی و حرارتی دارند. البته این خواص با توجه به کارخانه سازنده بلوک و مواد اولیه استفاده شده در آن متغیر است. به صورت کلی این بلوک ویژگی عایق بودن دارد و همین ویژگی منجر به جلوگیری از ورود دمای بیرون به داخل ساختمان و در نتیجه کاهش هدر رفت انرژی و کاهش هزینه‌ها می‌شود.
  5. یکی از مزایای بلوک سیمانی این است که می‌توان آن را در رنگ‌های متنوع و با توجه به نیاز مشتری تولید کرد.
  6. استفاده از این بلوک صرفه اقتصادی دارد.
  7. بلوک سیمانی سنین یکی از بلوک‌هایی است که با محیط زیست سازگاری دارد. مواد اولیه‌ای که در ساخت این بلوک استفاده می‌شود قابل بازیافت بوده و برای تولید آن نیاز به انرژی کمتری است. مچنین لازم به ذکر است که در هنگام تولید بلوک سیمانی سنگین مقادیر کمتری گاز CO2 منتشر می‌شود.
تفاوت بلوک سنگین و سبک - خانه بلوک
بلوک سیمانی سنگین

ابعاد و استانداردهای بلوک سیمانی سنگین دیوار

مطابق با استاندارد مصالح ساختمانی ایران بلوک سیمانی سنگین دیوار در ابعاد 40*20*20 سانتیمتر تولید می‌شود. چگالی این بلوک حدود 2100 کیلوگرم بر متر مکعب و وزن آن بین 13 تا 15 کیلوگرم است. از نظر ظاهری بلوک سیمانی مکعب مستطیل است.

نحوه اجرای دیوار با بلوک سیمانی سنگین

ساخت دیوار با بلوک سیمانی سنگین مشابه با دیوارچینی با دیگر بلوک‌ها است. برای ساخت دیوار با بلوک سیمانی ابتدا باید رج اول را به صورت تراز و بر روی یک لایه ملات که از قبل بر روی سطح زمین ریخته شده است اجرا کنیم. پس از آن بر روی بلوک‌ها را با یک لایه ملات می‌پوشانیم رج بعدی بلوک‌ها را بر روی آن میچینیم. باید دقت کنیم که لبه بلوک‌ها در هر رج، در وسط بلوک رج پایینی قرار بگیرد. به همین صورت دیوارچینی را تا بالا ادامه می‌دهیم. باید دقت کنیم در صورتی که از میلگرد بستر استفاده می‌کنیم، آن را هر یک رج در میان اجرا کنیم.

دیوار چینی به وسیله بلوک سیمانی
دیوار چینی به وسیله بلوک سیمانی سنگین

مقاومت و دوام دیوارهای ساخته شده با بلوک سیمانی سنگین

بلوک سیمانی سنگین محصولی است که استحکام خیلی بالایی دارد. این بلوک در برابر انواع عوامل مانند فشار، حرارت، رطوبت، باد و دیگر عوامل محیطی مقاومت بالا از خود نشان می‌دهد و در نتیجه یکی از ایده ال ترین مصالح برای ساخت و ساز است. دیوارهای ساخته شده با بلوک سیمانی نسبت به دیوارهای ساخته شده با سایر بلوک‌ها استحکام بالاتری دارند و آستانه تحمل فشار در آنها بیشتر است. یکی از عوامل تاثیر گذار در استحکام دیوارهای ساخته شده با بلوک سنگین ، ملاتی است که برای اتصال بلوک‌ها به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که میزان آهک موجود در ملات بیش از حد مورد نیاز باشد، استحکام ملات کمتر بوده و در نتیجه استحکام دیوار نیز کمتر خواهد شد.

کاربرد بلوک سیمانی سنگین در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی

بلوک سیمانی سنگین کاربردهای فراوانی دارد. همانطور که گفته شد این بلوک اغلب در ساخت دیوارهای باربر، جدا سازی فضاها، دیوار چینی حیاط، باغ، ویلا و ساخت دیوارهای ساختمان با ارتفاع کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این بلوک همچنین در ساخت استخر و ساخت دیواره‌های داخلی چاه که نیاز به استحکام بالا دارند استفاده می‌شود.

بلوک سیمانی سنگین و عایق‌بندی صوتی و حرارتی دیوار

همانطور که گفته شد این بلوک خاصیت عایق حرارتی و صوتی دارد. استفاده از بلوک سیمانی سنگین تا حد مقبول و زیادی موجب کاهش انتقال صوت وحرارت می‌شود. البته این بلوک به صورت کامل عایق صوت و حرارت نیست و گاه لازم به استفاده از عایق به صورت جداگانه وجود دارد.

تأثیر بلوک سیمانی سنگین بر سرعت و کیفیت ساخت دیوار

بلوک سیمانی سنگین همانگونه که از نامش پیداست وزن بالایی دارد. وزن بالای این بلوک موجب می‌شود تا به کارگیری و نصب آن به راحتی دیگر بلوک‌ها نباشد و در نتیجه سرعت اجرای دیوار با کاهش روبرو خواهد شد. درست است که سرعت ساخت دیوار با بلوک سیمانی پایین می‌آید اما این دیوارها از کیفیت بالایی برخوردار خواهند بود.

هزینه ساخت دیوار با بلوک سیمانی سنگین

هزینه ساخت دیوار با بلوک سیمانی سنگین به میزان قابل توجهی بالاست. در هنگام دیوار چینی با بلوک سنگین گاه نیاز به برش بلوک وجود دارد و برش این بلوک کار آسانی نیست. از دیگر دلایل افزایش هزینه ساخت دیوار با بلوک سیمانی، بالا بودن هزینه حمل و نقل این بلوک است. به دلیل وزن بالای بلوک سیمانی، برای حمل آن به پروژه باید هزینه بالایی پرداخت کرد.

نتیجه گیری

بلوک سیمانی سنگین به عنوان یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد، به دلیل استحکام بالا، عایق‌بندی مناسب و مقاومت در برابر عوامل محیطی، یک گزینه ایده‌آل برای ساخت دیوارهای باربر و جداکننده در پروژه‌های مختلف ساختمانی محسوب می‌شود. این نوع بلوک با داشتن دوام بالا و قابلیت اجرا در ابعاد بزرگ‌تر، به کاهش هزینه‌ها و زمان ساخت کمک می‌کند. با انتخاب و استفاده صحیح از بلوک سیمانی، می‌توان به بهبود کیفیت و طول عمر سازه‌ها دست یافت و همچنین از مزایای عایق صوتی و حرارتی آن بهره‌مند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *