صادرات بلوک سبک و پوکه معدنی به کشور عراق

شرکت خانه بلوک به عنوان صادر کننده انواع بلوک سیمانی، بلوک‌های سبک هبلکس، پوکه‌ای معدنی و پوکه‌ای صنعتی (لیکا) به عراق قصد دارد تا تجربیات خود را در زمینه صادرات بلوک، با شما همراهان گرامی به اشتراک بگذارد. شایان ذکر است که علاوه بر صادرات بلوک سیمانی، صادرات پوکه معدنی نیز رونق گرفته است. گفتنی است در طی سالهای اخیر، شرکت خانه بلوک در زمینه صادرات انواع بلوک به عراق رکورد زده است. در ادامه بیشتر راجع به صادرات بلوک به عراق توضیحاتی را ارائه می‌دهیم. 

خرید بلوک سیمانی

بلوک صادراتی چیست؟

بلوک صادراتی به بلوکی گقته می‌شود که به لحاظ کیفیت و کارآمدی قابلیت و شرایط ارائه و عرضه به کشورهای خارجی را داشته باشد. بسیار واضح است که بلوکی که کیفیت پایینی داشته باشد و یا از مواد اولیه نامرغوب تهیه شده باشد، شرایط عرضه را از دست خواهد داد در نتیجه امکان ارسال به کشورهای خارجی رانخواهد داشت. به طور کلی بلوک سبک و بلوک هبلکس باتوجه به اینکه تقاضای بیشتری دارد، صادر می‌شود. بلوک سبک از ترکیب سیمان و پوکه معدنی ساخته می‌شود. 

عامل دیگری که در صادرات بلوک به خارج از کشور به ویزه کشور عراق تاثیرگذار است، اندازه و ابعاد بلوک است. لازم است بلوک در اندازه و ابعاد استاندارد تولید شود. 

صادرات بلوک به عراق

صادرات بلوک به عراق برحسب شرایط و فاکتورهای مختلفی انجام می‌گیرد که این شرایط شامل دارا بودن مدارک لازم و انواع گواهی‌ها می‌باشد که شرکت خانه بلوک با برخورداری از این مدارک، امکان انجام کار را دارا می‌باشد و انواع بلوک سبک، بلوک سیمانی، بلوک هبلکس، پوکه معدنی و.. را به کشور عراق صادر می‌نماید. 

قیمت بلوک سیمانی 

مدارک مورد نیاز جهت صادرات بلوک به کشور عراق

جهت صادرات بلوک‌های سبک از هر نوع به عراق به مدارک زیر نیاز دارید:

  • فاکتور فروش
  • گواهی مبدا
  • گواهی استاندارد V

فاکتور فروش

  1. سفارت عراق به هیچ عنوان پیش فاکتور قبول نمی‌کند و حتما ‌باید فاکتور فروش قطعی صادر شود. لازم به ذکر است که اضافه نمودن مالیات به ارزش افزوده برای صادرات لزومی ندارد.
  2. فاکتور فروش باید به زبان انگلیسی یا عربی باشد (ترجیحا به زبان انگلیسی باشد).
  3. ارقام مالی مندرج در فاکتور باید به واحد پولی آمریکا (دلار) باشد.
  4. ذکر نام تولید کننده، صادر کننده، خریدار (طرف عراقی)، آدرس دقیق خریدار و فروشنده الزامی می‌باشد.
  5. محل گمرک صادر کننده مرزی باید در فاکتور ذکر شود.
  6. فاکتور حتما باید به تایید و امضای مدیر عامل برسد و ممهور به مهر شرکت صادر کننده باشد.

گواهی مبدا

بنا به تعریف سازمان جهانی گمرک گواهی مبدا یک سند مشخص شناسایی کالا می‌باشد که دقیقا مشخص می‌کند کالا مذکور در چه کشوری تولید شده است. گواهی مبدا در ایران توسط اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران صادر شده و تقریبا از دفاتر این اتاق در کلیه شهرهای ایران و مناطق آزاد تجاری و همچنین شهرک‌های صنعتی قابل حصول است. اخذ گواهی مبدا منوط به داشتن کارت بازرگانی معتبر می‌باشد.

گواهی مبدا شامل اطلاعات زیر است:

  • عنوان گواهی مبدا
  • نام کشور سازنده کالا
  • نام کشور صادر کننده گواهی مبدا
  • نام فروشنده
  • وسیله حمل و نقل
  • تعداد اقلام فروش رفته
  • علائم و تعداد بسته‌ها (پالت‌ها)
  • شماره و نوع بسته بندی
  • شماره و تاریخ فاکتور

گواهی استاندارد B.V

شرکت بیرو ورتیاس (BUREAU VERITAS) یک شرکت هلندی است که درسال ۱۸۲۸ میلادی تاسیس شده است و بازرسی و صدور گواهینامه‌های کیفیت د‌ر زمینه‌های مختلف را به عهده دارد. کشور عراق جهت تضمین تایید کیفیت محصولات وارداتی تاییده این شرکت هلندی را معیار و ملاک قرار داده است لذا کلیه محصولاتی که به این کشور صادر می‌شوند باید موفق به اخذ گواهینامه این شرکت شوند. صادرات انواع بلوک‌های سیمانی نیز باید موفق به اخذ این گواهینامه شوند.

بطور کلی این شرکت دو نوع بازرسی انجام می‌دهد:

  • بازرسی قبل از حمل کالا (PSI)
  • بازرسی قبل انطباق محصول با الزامات فنی (VOC)

جهت اخذ این گواهینامه به دو طریق می توان اقدام نمود:

  1. مراجعه به خود شرکت بیرو ورتیاس در تهران و تکمیل مدارک که زمانبر و طولانی است.
  2. مراجعه به شرکت‌ها و افراد واسطه‌ای که میانبرهای خاص خود را دارند و با سرعت بیشتری موفق به دریافت این گواهینامه می شوند، اما هزینه بیشتری را دریافت می‌دارند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ این گواهینامه عبارتند از:

  • فاکتور فروش به شرکت عراقی (پروفورمای فروش)
  • فرم تکمیل شده RFC (request for certificate)
  • کارت بازرگانی معتبر
  • برآورد دقیق تعداد تریلی (ماشین حمل) محموله فروخته شده برای تعیین دقیق عوارض مرزی خروجی (هر تریلی عراقی تقریبا اجازه حمل دو تریلی ایرانی را دارد)

نکته: هزینه عوارض مرزی باید به دلار محاسبه شود و صدور گواهینامه B.V منوط به واریز ارزی این هزینه مرزی به حساب ارزی شرکت B.V می‌باشد.

مراحل انجام دریافت گواهینامه B.V به شرح زیر است.

  1. تکمیل ارائه مدارک فوق به شرکت B.V
  2. پرداخت هزینه بازرسی
  3. اعزام بازرس و انتخاب نمونه توسط وی و معرفی شرکت مورد تایید برای آزمایشات فنی. در صورتی که شرکت موفق به اخذ گواهینامه ISO 9001 شده باشد و بتواند برگه‌های آزمایشات تایید شده آن را ارائه دهد، نیازی به آزمایشات فنی وجود ندارد.
  4. ارائه برگه‌های آزمایشات فنی به شرکت B.V
  5. پرداخت هزینه عوارض مرزی
  6. صدور گواهینامه B.V

بلوک سیمانی 20 * 20 * 40

 نکات مهم مربوط به صادرات بلوک به کشور عراق

  • برای صادرات به عراق مخصوصا جنوب عراق باید در نظر داشت که هزینه حمل و نقل در عراق گران است لذا تریلی‌های عراق دو یدک را همزمان به دنبال خود می‌کشند و برای همین بار فروخته شده نیز باید توسط دو تریلی ۱۸ چرخ بطور همزمان به مرز گمرکی برسند.
  • برای صادرات بلوک‌های هم باید به حجم و هم به وزن محموله توجه داشت تا از معیار‌های تعیین شده توسط راهنمایی و رانندگی تجاوز نکند.
  • بلوک‌های سبک باید حتما بصورت پالت، سلفون پیچ (شرینک) و تسمه کشی شده باشد و برچسب‌های شرکت صادر کننده روی آن خورده باشد.
  • بسته بندی بلوک‌های سبک باید دقیقا شبیه زمان نمونه برداری توسط شرکت V باشد.
  • مقدار و تعداد بسته بندی و واحدهای مندرج در فاکتور با آنچه در گواهینامه V آمده باید یکسان و همانند باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کرده‌ایم تا صادرات بلوک به عراق را به طور مختصر مورد بررسی قرار دهیم، در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با کارشناسان شرکت خانه بلوک، با ما تماس بگیرید.

دفتر تهران

۲۸۳ ۲۸۴ – ۰۲۱

دفتر کرج

۵۱۲۵ ۳۴۲۰ – ۰۲۶

مدیر فروش

۰۹۱۲۱۰۲۷۶۶۷

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *