میلگرد بستر در دیوار چینی

میلگرد بستر از جمله اجزا و لوازم مهم در دیوار چینی است که تاثیر بسیاری در افزایش مقاومت و استحکام دیوارها در مقابل نیروهای خارجی همچون باد، زلزله و… دارد. نحوه قرار گیری میلگردها به صورت افقی در میان رج‌های دیوار است و نقش اساسی در تقویت انواع دیوارها اعم از بلوکی و آجری ایفا می‌نماید.

راهنمای مطالعه نمایش

برای اینکه میلگرد بستر در دیوار چینی را بررسی کنیم، باید به توضیح میلگرد بستر، ویژگی‌ها و روش اجرای آن بپردازیم. به منظور بررسی این مفاهیم، تا انتهای این مقاله از خانه بلوک را مطالعه بفرمایید.

photo 2024 05 08 05 05 50

میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر المانی غیر سازه‌ای است که در آن دو میلگرد اصلی آجدار با قطر 4 میلیمتر به صورت موازی با یکدیگر قرار داده می‌شود و میان این دو میلگرد، مفتول‌هایی به صورت موازی با یکدیگر و عمود بر میلگردهای اصلی یا به صورت زیگزاگی، جایگذاری می‌شوند. مفتول‌های میانی باید در فواصل 5.5، 11 و 15 سانتیمتری از یکدیگر قرار بگیرند. به صورت کلی میلگرد بستر در انواع نربانی ( پلکانی ) و خرپایی ( زیگزاگی ) تولید می‌شود. جنس میلگرد بستر در هر دو نوع ذکر شده، باید تماما از فولاد گالوانیزه و ضد زنگ باشد تا از پوسیدگی و خوردگی آن جلوگیری شود.

میلگرد بستر خرپایی
میلگرد بستر خرپایی

ویژگی‌های میلگرد بستر

میلگرد بستر محصولی از جنس فولاد گالوانیزه است. میلگردهای به کار رفته در این محصول، مفتول‌ها، گیره و قلاب همگی از فولاد گالوانیزه درست می‌شوند. در صورتی که فولاد مورد استفاده در ساخت این محصول به وسیله یک لایه گالوانیزه پوشش داده نشود، میلگر بستر تولید شده به مرور دچار پوسیدگی می‌شود. رطوبت موجود در ملات موجب پوسیدگی و زنگ زدگی میلگرد بستر می‌شود. پوسیدگی میلگرد بستر موجب می‌شود تا در محل اتصال آن، سستی ایجاد شده و انفصال صورت گیرد. طول میلگرد بستر عموما با 3 متر به بازار عرضه می‌شوند و مفتول‌های مورد استفاده در ساخت آن قطر 4 میلیمتر دارند. عرض میلگرد بستر معمولا 5.5 سانتیمتر، 11 و یا 15 سانتیمتر است و وزن آنها به ترتیب 670 گرم، 730 گرم و 770 گرم است.

اگر بر روی محصول نهایی تولید شده زینک اسپری شود، خاصیت ضد زنگی پیدا کرده و از فرسایش زود هنگام آن جلوگیری شده و در نتیجه طول عمر آن افزایش می‌یابد. میلگردهای بستر تولید شده

انواع میلگرد بستر
انواع میلگرد بستر

هدف از اجرای میلگرد بستر در دیوار چینی

هدف از اجرای میلگرد بستر در دیوار چینی ، افزایش مقاومت دیوارها و مستحکم شدن آنها در برابر نیروهای خارجی مخرب مانند نیروی زمین لرزه است. اجرای میلگرد بستر موجب افزایش مقاومت کششی دیوارهای سازه می‌شود. عملکرد این محصول بدین صورت است که با قرارگیری و مدفون شدن میان ملات، مقاومت کششی دیوار را افزایش داده و از ترک خوردگی آن جلوگیری می‌کند.

دلیل اهمیت میلگرد بستر در دیوار چینی

برای پی بردن به اهمیت میلگرد بستر در دیوار چینی ، ابتدا باید بگوییم که ساختمان‌هایی که دارای مقاومت فشاری و همچنین مقاومت کششی هستند، دربرابر زمین لرزه ایمن هستند. ساختمان‌هایی مانند ساختمان‌های با اسکلت بتنی مقاومت فشاری بالایی دارند اما مقاومت کششی آنها پایین است. استفاده از میلگرد بستر مقاومت کششی را بالا می‌برد و به این ترتیب سازه در برابر نیروهای وارده از خود مقاومت نشان می‌دهد. این، دلیل اهمیت استفاده از میلگرد در دیوار چینی است.

میلگرد بستر
میلگرد بستر

میلگرد بستر در چه دیوارهایی قابل اجرا است؟

همانطور که گفته شد، کاربرد اصلی میلگرد بستر در مسلح سازی دیوارهاست که به سبب آن استحکام ومقاومت دیوارها افزایش یافته و عملکرد آنها در برابر زلزله بهبود می‌یابد. استفاده از میلگرد بستر در ساختمان‌های آجری و سفالی الزامی و رایج است. دلیل این امر این است که ساختمان‌هایی که به وسیله سفال یا آجر ساخته شده‌اند، از مقاومت لازم در برابر زلزله برخوردار نیستند، به همین دلیل مقاوم سازی این ساختمان‌ها به یک الزام تبدیل شده است. پس از انجام عملیات مقاوم سازی، ساختمان در برابر فشار زلزله یا فشارهای وارده دیگر، از خود عملکرد مناسب نشان می‌دهد. یکی از راه‌های مقاوم سازی دیوارها استفاده از میلگرد بستر است. این محصول در انواع دیوارهای باربر، غیر باربر، سفالی و آجری کاربرد دارد. البته راه‌های دیگری نیز برای مقاوم سازی دیوارها وجود دارد اما بهترین این روش‌ها، استفاده از میلگرد بستر است.

نحوه اجرای میلگرد بستر در دیوار چینی

برای بررسی روش اجرای میلگرد بستر در دیوار چینی ، پیش از هر چیزی توجه داشته باشید که این امر نیازمند محاسبات دقیق است و باید مطابق با استانداردهای موجود صورت گیرد و در نتیجه نیاز به نیروی متخصص برای این کار است. به صورت کلی روش اجرای آن به شرح زیر است.

  1. در اولین مرحله از اجرای میلگرد بستر در دیوار چینی باید به صورت دقیق محل قرار گیری میلگردهای بستر در ردیف‌ها را مشخص کنیم. محل قرار گیری این میلگردها معمولا هر 40 سانتیمتر یکبار، یعنی هر دو رج یکبار است.
  2. پس از تعیین محل قرار گیری گیره میلگرد بستر، باید محل مشخص شده را برای نصب گیره آماده کرد. در اسکلت بتنی این محل را سوراخ کرده و در آن رولپلاک قرار می‌دهیم و پس از آن گیره را به وسیله میخ و رولپلاک به ستون متصل می‌کنیم. در اسکلت فلزی، گیره از طریق جوشکاری ب ستون متصل می‌شود.
  3. سومین مرحله از اجرای میلگرد بستر، جایگذاری میلگردها است. در این مرحله میلگردهای بستر را جایگذاری کرده و 20 سانتیمتر انتهای آن را خم می‌کنیم تا به درستی به قلاب متصل شود. پس از آن قلاب درون سوراخی که در گیره تعبیه شده است قرار می‌گیرد.
  4. آخرین مرحله از اجرای میلگرد بستر، پوشاندن روی میلگرد بستر با ملات است. ضخامت این ملات باید حداکثر 1.6 سانتیمتر باشد. پس از اجرای این مرحله، دیوار چینی را ادامه می‌دهیم و هر دو رج یکبار، به منظور اجرای میلگرد بستر ، تمامی مراحل ذکر شده را مجددا تکرار می‌کنیم تا دیوار چینی کامل شود.
گیره و قلاب میلگرد بستر
گیره و قلاب میلگرد بستر

نکات مهم اجرای میلگرد بستر در دیوار چینی

نکات مهمی در اجرای میلگرد بستر در دیوار چینی وجود دارد که چند مورد از آنها به شرح زیر است.

  • قطر مفتول‌هایی که در میلگرد بستربه کارمی‌روند باید 4 میلیمتر باشند.
  • ضخامت ملاتی که میلگرد بستر در آن مدفون می‌شود باید حداکثر 16 میلیمتر یا همان 1.6 سانتیمتر باشد.
  • میلگردهای بستر باید به فواصل 40 سانتیمتری جایگذاری شوند، یعنی هر دو رج یکبار باید از این محصول در میان ردیف‌ها استفاده کرد.
  • در صورتی که بخواهیم به واسطه جوشکاری گیره را به ستون متصل کنیم، باید حداقل یک سانتیمتر جوشکاری انجام دهیم.
  • تمامی ادوات میلگرد بستر یعنی خود میلگرد و اتصالات آن باید از جنس فولاد گالوانیزه ضد زنگ باشند.
  • به منظور صورت گرفتن اتصال و انسجام بیشتر و بهتر میان میلگرد بستر و ملات، باید میلگرد بستر آجدار باشد.
  • مفتول‌های میانی میلگرد بستر باید در فواصل 40 سانتیمتر یا 75 برابر قطر میلگرد بستر، به میلگردهای اصلی متصل شوند.
  • دیوارهایی که دارای بازشو هستند و یا دیوارهایی که کارکرد دو طرفه دارند، باید از میلگرد بستر استفاده شود که موجب افزایش مقاومت خمشی دیوار می‌شود.
  • در صورتی که قصد اتصال نمای آجری یا سنگی به دیوارهای اطراف را داشته باشیم، باید از میلگرد بستر کمک بگیریم.
  • در دیوارهای متقاطع، میلگرد بستر به صورت مستقیم در مقاومت خمشی خارج از صفحه دیوار تاثیرگذار نیست. اما باید بدانید که استفاده از این محصول، عملکرد داخل صفحه دیوار را افزایش داده و موجب کاهش احتمال ترک خوردگی دیوار می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا میلگرد بستر در دیوار چینی را بررسی کنیم. برای خرید میلگرد بستر و یا کسب اطلاعات بیشتر راجع به این محصول، با شرکت خانه بلوک با شماره 021284283 در تماس باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *