پرسش‌های متداول

آیا بتن هوادار اتوکلاو شده محصول جدیدی است؟

بتن هوادار اتوکلاو شده در اکثر نقاط اروپا بیش از ۸۰ سال و در آسیای دور و آسیای میانه بیش از ۴۰ سال و در استرالیا و آمریکای جنوبی بیش از ۲۰ سال است که استفاده می‌شود. استفاده از بتن هوادار اتوکلاو شده در آمریکا از سال ۱۹۹۰ میلادی آغاز گردید. در حال حاضر سازه‌هایی با عمر بیش از ۷۵ سال در این قاره وجود دارد که در شرایط بسیار مطلوبی هستند و با حداقل هزینه نگهداری و تعمیرات در حال استفاده می‌باشند.

علیرغم استفاده از بتن هوادار اتوکلاو شده در ۲۰ سال گذشته در ایران، تا سال‌های اخیر، تقاضای زیادی برای مصرف آن وجود نداشته است. عدم استفاده از این محصول، بخشی به دلیل کیفیت پایین محصولات تولید شده و بخشی دیگر به دلیل کمبود اطلاع رسانی بوده است. علاوه بر این به علت وجود انرژی فراوان و ارزان در کشور، تقاضا برای این محصول کم بوده است.

در حال حاضر با توجه به حذف یارانه‌ها و استقرار قوانین محکم‌تر جهت بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها، نیاز به محصول بتن هوادار اتوکلاو شده افزایش یافته است.

تفاوت بلوک AAC با بلوک‌های اتوکلاو نشده (NAAC) چیست؟

فرآیند ۱۲ ساعته پخت در اتوکلاو در دمای حدود ۱۹۰ درجه و فشار ۱۲ بار، باعث ایجاد جمع شدگی‌های کوتاه مدت و بلند مدت بتن می‌شود. طی این فرآیند، سیلیکات کلسیم هیدراته شده و به توبورمورایت تبدیل می‌شود و در نتیجه خواص ثابت مانده و جمع شدگی ناشی از خشک شدن کاهش می‌یابد. یکی از تفاوت‌های عمده بین این محصول و NAAC است. همین ویژگی است که از جداشدن پلاستر از بلوک‌ها جلوگیری می‌نماید.

تفاوت دیگر ابعاد دقیق‌تر و وزن کمتر بلوک AAC است.

آیا بلوک AAC رطوبت را جذب می کند؟

بلوک AAC مانند هر نوع مواد و مصالح پایه سیمانی دیگر، رطوبت را از هوا جذب می‌کند. نفوذ آب تا عمق ۳٫۵ سانتی متری بلوک امکان پذیر است. وجود رطوبت در بلوک، ممکن است باعث تغییر رنگ آن شود اما این به معنی تغییر کیفیت نیست زیرا رنگ شاخص کیفیت نمی‌باشد. این رنگ به علت وجود آلومینیوم اکساید در بلوک است. افزایش رطوبت هوا باعث افزایش درصد رطوبت بلوک شده و کاهش رطوبت هوا، رطوبت بلوک را کاهش می‌دهد. بلوک AAC محصولی مقاوم در برابر سرما است و بنابراین در شرایط آب و هوایی زمستان آسیب ناپذیر است.

افزایش رطوبت از ۵ درصد تا ۳۵ درصد، منجر به کاهش مقاومت فشاری تا ۱۰ درصد می‌شود که در محدوده مجاز آیین نامه‌های ساختمانی است.

موارد استفاده بتن هوادار اتوکلاو شده در چه بخش‌هایی است؟

بتن هوادار اتوکلاو شده در سراسر دنیا اکثرا در بیمارستان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و انبارها، ساختمان‌های اداری،ِ مؤسسات فرهنگی و آموزشی مانند کتابخانه‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و منازل و برج‌های مسکونی استفاده می‌گردد.

بتن هوادار اتوکلاو شده همچنین به عنوان محافظ در برابر آتش و به عنوان مانع صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی در دیوار با بلوک AAC به چه صورت است؟

خواص برشکاری، چکش خواری و شکل پذیری بلوک AAC مشابه چوب است و با ابزارهای نجاری قابل برشکاری به ابعاد و زوایای دلخواه می‌باشد. با ایجاد شیار در دیوارها، نصب لوله‌های تاسیسات مکانیکی و کاندوئیت‌های برقی به راحتی و سرعت قابل اجرا است. شیارها با ملات، پر و ترمیم می‌گردند. لازم به ذکر این نکته است که حداکثر عمق شیار نمی‌تواند بیش از یک سوم عرض بلوک باشد.

چرا بتن هوادار اتوکلاو شده عایق حرارتی مناسبی است؟

طراحی ساختمان و خواص مصالح به کار رفته در آن، اثر بسزایی در میزان مصرف انرژی و راندمان انتقال حرارت  برای  ساختمان‌های تجاری و مسکونی دارد. دیوارها، سقف‌ها و یا کف‌های ساخته شده از بتن هوادار اتوکلاو شده ترکیبی خلاقانه ازهدایت گرمایی خوب و نفوذپذیری کم هوا است. خصوصیات عایق حرارتی این محصول، این امکان را برای استفاده کنندگان فراهم می‌سازد که مصرف انرژی به زمان‌های کم مصرف انتقال یابد. در نتیجه کاهش هزینه انرژی برای کاربران و مالکان ساختمان، بهبود آسایش زندگی و کاهش تقاضا برای تسهیلات تولید برق را موجب می‌شود.

آیا پس از اجرا نیاز به اجرای پلاستر برای ایجاد سطح صاف وجود دارد؟

با توجه به دقت بالای ساخت (خطا کمتر از ۱٫۵ میلی متر) در صورت اجرای مناسب، دیوار دارای سطح صاف است و به راحتی قابل رنگ آمیزی است. در سطح نمای خارجی نیز انواع نماسازی مشابه گرانولیت به صورت مستقیم قابل اجرا است.

آیا بلوک AAC قابلیت باربری دارد؟

بلوک AAC با جرم حجمی ۴۵۰-۵۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب، دارای مقاومت فشاری متوسط ۲٫۵ مگاپاسکال و مقاومت فشاری حداقل ۲ مگاپاسکال است. طبق استاندارد، این بلوک‌ برای دیوارهای جداکننده و غیر باربر قابل استفاده است و کلیه لوازم مانند کابینت، روشویی، در، پنجره، دکور و… قابل اتصال به دیوار است.

برای دیوارهای باربر و سقف‌ها و یا کف باید از پانل‌های مسلح استفاده شود که تولید آنها با طول ۶ متر، عرض ۶۰ سانتی متر و ضخامت ۱۰ سانتی متر تا ۴۰ سانتی متر، در برنامه توسعه کارخانه در نظر گرفته شده است.

مزیت بلوک سبک بر سایر محصولات چیست؟

این بلوک با دارا بودن وزن کمتر نسبت به محصولات همجون سفال و آجر و همچنین جمع شدگی خطی کمتر نسبت به هبلکس و فراوانی تولید و قیمت معقول و منطقی، مزیت رقابتی نسبت به سایر محصولات دارد.

آیا ابعاد لیکا در قیمت آن تاثیری دارد؟

همانطور که می‌دانید لیکا ابعاد بسیار زیادی دارد و هرکدام مناسب یک کاربری است. اما خانه بلوک برای استفاده در حجم کم یا زیاد پیشنهادات قیمتی بسیار مناسبی دارد و به ساختمان سازان توصیه می‌کند از بلوک لیکا برای بکارگیری در قسمت های مختلف و حساس ساختمان استفاده کنند.

آیا ابعاد لیکا در قیمت آن تاثیری دارد؟حجم پروژه در خرید لیکا چه تاثیری دارد؟

یکی از عوامل تاثیرگزار در قیمت بلوک سبک لیکا حجم پروژه شما خواهد بود. همانطور که می‌دانید در تمامی خریدها (از خرید یک میخ کوچک گرفته تا بزرگترین مصالح ساختمانی) فاکتورهای بسیار زیادی مانند حجم خرید، محل پروژه‌، تعدد سفارشات و … دخیل هستند. بطور مثال اگر یک سفارش داشته باشید در مقایسه با اینکه چند سفارش ثبت کنید قطعا قیمتی که خانه بلوک می‌تواند به شما ارائه کند متفاوت خواهد بود.

آیا ابعاد لیکا در قیمت آن تاثیری دارد؟آیا قیمت لیکا در اهواز با تهران متفاوت است؟

خانه بلوک بواسطه همکاری بسیار زیادی که با شرکت‌های ساختمانی دارد، براحتی می‌تواند در سراسر ایران خدمات مربوط به این حوزه را ارائه دهد. از طرف دیگر نمایندگی و عاملین فروش بسیار زیادی نیز در ایران عزیز دارد که می‌تواند قیمتی مناسب و رقابتی در سراسر ایران ارائه دهد. بطور مثال تلاش خواهیم کرد تا قیمت بلوک لیکا در اهواز همانگونه باشد که بلوک لیکا در تبریز یا در تهران ارائه می‌شود. اما باید پذیرفت که موانعی نیز بر سر کار هستند که برای رفع آنها نیز تلاش خواهیم کرد. مسئله‌ دیگری که علیرغم قیمت بلوک لیکا در اهواز یا هر مکان دیگری مانند تبریز یا تهران باید بدانید، این است که آیا استفاده از چنین مصالحی برای آن شرایط جوی خاص مناسب است یا خیر؟ به همین خاطر یک تماس تلفنی با کارشناس فنی خانه بلوک شاید خالی از لطف نباشد.

تفاوت بلوک پوکه‌ای با بلوک هبلکس چیست؟

هبلکس یا بلوک گازی نوع دیگری از بلوک سیمانی سبک است که ساختار متخلخل و وزن پایین از خصوصیت‌های بارز آن می‌باشد‌. بلوک‌های هبلکس همانند بلوک پوکه‌ای در دیوارهای باربر به کار نمی‌روند، بار مرده‌ ساختمان را کاهش داده و عایق حرارتی، رطوبت و صوتی خوبی هستند.
اولین تفاوتی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، در مواد اولیه‌ این دو بلوک است‌. بلوک پوکه‌‌ای از پوکه صنعتی یا معدنی تولید می‌شود در صورتی که مواد اولیه‌ بلوک گازی شامل سیمان، آب، پودر آلومینیوم و سیلیس است. فرآیند تولید این دو نوع بلوک نیز کمی متفاوت است. در تولید بلوک گازی از دستگاه پرس استفاده نمی‌شود و بلوک‌ها در اتاق‌های آتوکلاو، هوادهی می‌شوند‌.
در طی این فرآیند، بر اثر واکنش‌های شیمیایی میان آلومینیوم و سیمان، بافتی سلولی در بلوک هبلکس ایحاد می‌شود. همچنین بر خلاف بلوک پوکه‌ای عمل آوری بلوک هبلکس در دفعه‌ دوم هوادهی انجام‌ می‌شود و نیاز به بخار آب یا آب نیست. شکل ظاهری بلوک پوکه‌ای و بلوک هبلکس نیز متفاوت است‌. بلوک‌های هبلکس معمولا ساده و شکلی شبیه بتن سنگین معمولی دارند‌ یعنی جداره‌ای نداشته و معمولا ته بسته هستند‌.
از طرفی مقاومت فشاری بلوک هبلکس بیشتر از بلوک پوکه‌ای است‌. در حالی که بلوک هبلکس مقاومت فشاری برابر با ۳۵ کیلوگرم بر سانتی متر مربع دارد، مقاومت فشاری بلوک پوکه‌ای حدود ۲۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. بلوک‌های گازی قابلیت دفع صوت بیشتری دارند‌. این بلوک‌ها حدود ۵۰ دسیبل از صوت وارده به سازه را خنثی می‌کنند. این در حالی است که این عدد برای بلوک پوکه‌ای حدود ۳۰ دسیبل است. مهم‌ترین تفاوت بلوک پوکه‌ای و هبلکس، وزن آنها است.
از آنجایی که هدف اصلی استفاده از بلوک سبک در سازه، کاهش بار مرده‌ آن است، وزن بلوک تاثیر بسزایی در انتخاب آن دارد‌. وزن یک دیوار ساخته شده از بلوک هبلکس حدود ۱۲۰ کیلوگرم است. در حالی که اگر‌ همان دیوار با بلوک لیکا ساخته شود، حدود ۲۸۰ کیلوگرم وزن دارد‌. پس دیوار پوکه‌ای دارای وزنی حدود دو برابر وزن دیوار هبلکس است. از این رو استفاده از هبلکس در سازه هایی که نیاز عایق رطوبتی و حرارتی خیلی بالا ندارند، گزینه‌ مناسب‌تری است.

بلوک ماسه‌ای سنگین بهتر است یا بلوک پوکه‌ای؟

بلوک ماسه‌ای سنگین همانطور که از اسمش پیداست نوعی بلوک بتنی سنگین است که از ترکیب سیمان، ماسه، آب و … به دست می‌آید. این بلوک ساختاری مانند بلوک سیمانی معمولی دارد و وزن آن‌ نسبت به بلوک پوکه‌ای بالاتر است. این که کدام یک از این دو بلوک بهتر است، کاملا به نوع کاربری این دو بستگی دارد.
بلوک ماسه‌ای در دیوار چینی برخی دیوارهای اصلی می‌تواند به کار رود‌، اما این بلوک عایق خوبی برای صوت و رطوبت نیست. چرا که می‌دانیم ماسه بعد از  تماس با رطوبت، انسجام خود را از دست داده و نرم‌ می‌شود. ماسه‌ موجود در بلوک ماسه‌ای نیز همین واکنش را در برابر رطوبت دارد‌. البته این به معنای نرم شدن بلوک پس از تماس با آب نیست، بلکه به معنای شکنندگی و فرسودگی ساختار بلوک در طولانی مدت است. از طرفی قیمت بلوک ماسه‌ای به علت فرآیند تولید ساده‌تر و مواد اولیه‌ در دسترس، پایین تر از بلوک پوکه‌ای است‌.
بنابراین در صورتی که خاصیت عایق و وزن بسیار‌ پایین، معیار مهمی در دیوار سازه نباشد، استفاده از بلوک ماسه‌ای، مانعی ندارد‌. در کل باید دوباره بگوییم که با توجه به شرایط سازه، استفاده از هر نوع بلوکی می‌تواند بلامانع باشد و حتی ممکن است در یک سازه استفاده از بلوک ماسه‌ای و بلوک پوکه‌ای، تفاوت چندانی‌ نداشته باشد. در نتیجه هر کدام از این بلوک‌ها نه به صورت کلی بلکه با توجه به نوع هر سازه، برای آن سازه بهتر است.

چرا نوع بلوک انتخابی در فرآیند ساخت مهم است؟

هر بلوکی برای کاربری و کاربرد خاصی طراحی و تولید می‌شود. بنابراین شما باید بسته به نیاز خود بلوک مناسب را خریداری کنید. انتخاب بلوک اشتباه می‌تواند خطرات و آسیب‌های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. برای انتخاب بلوک مناسب می‌توانید با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

چرا قیمت بلوک روزانه تغییر می‌کند؟

قیمت نهایی بلوک به عوامل مختلفی از جمله قیمت مواد اولیه مثل سیمان، آب و … ، هزینه‌های حمل و نقل، دستمزد کارگران و… دارد. طبیعی است که با کاهش یا افزایش قیمت هر کدام از این موارد، قیمت نهایی نیز تغییر خواهد کرد. برای دریافت قیمت روز می‌توانید با کارشناس فروش خانه بلوک تماس گرفته تا لیست قیمت و انواع بلوک موجود را برایتان ارسال کند.

فرآیند خرید بلوک و صدور پیش فاکتور از شرکت چگونه است؟

به طور کلی شما برای خرید بلوک و دریافت پیش فاکتور باید مراحل زیر را طی کنید:
۱. تماس تلفنی با شرکت یا مراجعه حضوری به نمایندگی فروش
۲. نیازسنجی اصولی از سوی کارشناسان خانه بلوک و ارسال کردن کاتالوگ‌ها و نمونه‌ها برای مشتری
۳. دریافت مشاوره فنی و تخصصی از مدیر فروش برای انتخاب بلوک مناسب
۴. ثبت درخواست خرید از سوی مشتری و سفارش گذاری محصول
۵. مذاکره و گفتگوی کارشناسان فروش با مشتری برای تنظیم کردن قرارداد نهایی و صدور پیش فاکتور
۶. واریز مبلغ کامل خرید از سوی مشتری برای واحد مالی
۷. تایید پرداخت مشتری از سوی واحد مالی شرکت و انجام هماهنگی‌های لازم برای ارسال بلوک‌ها

از بلوک سیمانی استفاده کنیم یا بلوک سبک؟

پاسخ این سوال به این بستگی دارد که قرار است چه کاری انجام دهید. اگر می‌خواهید نما و دیوارهای غیرباربر داخلی یا خارجی را بسازید یا فرایند شیب بندی و کف سازی ساختمان را انجام دهید، بلوک سبک انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود. اما برای ساخت دیوارهای باربر و بخش‌هایی از سازه که قرار است فشار بیشتری را تحمل کنند، استفاده از بلوک‌های سیمانی توصیه می‌شود.

طبق استاندارد ملی، بلوک سبک چه ویژگی‌هایی دارد؟

براساس استاندارد ملی، بلوک‌ها از نظر وزن، میزان مقاومت، شکل ظاهری، ابعاد و… باید استانداردهایی داشته باشند که عبارت است از:
وزن حداقل ۵ و حداکثر ۸٫۵ کیلوگرم
شکل ظاهری مکعب مستطیل با ضخامت حداقل ۱۳ میلی متر
دارای حداقل مقاومت فشاری ۱۰ مگا پاسکال
داشتن ابعاد متوسط  ۴۰*۲۰*۱۵سانتی متر
توجه داشته باشید که اگر وزن، ابعاد و شکل ظاهری بلوک‌ها مطابق استاندارد ملی نباشد، معمولا موجب افزایش بار مرده ساختمان‌ها شده و تعادل عمودی و افقی بنا را دچار اختلال‌های جدی خواهند کرد.

غیر از دیوارچینی، از بلوک سبک کجا می‌توان استفاده کرد؟

از بلوک سبک، علاوه بر دیوارچینی می‌توان در ساخت نیمکت ، گلدان، باربیکیو و … نیز استفاده کرد. همچنین از بلوک‌های شکسته می‌توان در کف سازی استفاده کرد.

نکات مهم در اجرای دیوارچینی کدامند؟

  • تعیین تکلیف سامانه مهار لرزه ای که بر اساس دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی از سال 1377 اجباری شده و باید طبق ضوابط پیوست ششم و آیین نامه 819 انجام شود.
  • تعیین مصالح به کار رفته در دیوارها و اخذ تاییدیه از ناظر معماری
  • یک رگه کردن دیوارها در طبقات

در هر متر مکعب ساختمان چقدر چسب هبلکس مصرف می‌شود؟

حدود 25 کیلوگرم.

هر کیسه چسب هبلکس چقدر ملات آماده به ما می‌دهد؟

از ترکیب هر کیسه معادل 25 کیلوگرم چسب هبلکس با 7 کیلوگرم آب 16 لیتر ملات آماده به دست می‌آید.

بهترین دما برای استفاده از چسب بلوک هبلکس چند درجه است؟

بهترین دما برای استفاده از چسب بلوک هبلکس بین 15 تا 40 درجه سانتیگراد می‌باشد.